Onrechtvaardigheid van de sport - Reisverslag uit Doha, Qatar van Alexander Thijs Jetse Zwiers - WaarBenJij.nu Onrechtvaardigheid van de sport - Reisverslag uit Doha, Qatar van Alexander Thijs Jetse Zwiers - WaarBenJij.nu

Onrechtvaardigheid van de sport

Door: Alexander Zwiers

Blijf op de hoogte en volg Alexander Thijs Jetse

13 Oktober 2006 | Qatar, Doha

Als coach en speler wil je altijd wedstrijden winnen, maar de sport kan soms erg onrechtvaardig zijn.

Mijn hoofd taak als jeugd coach is om spellers better te maken een sub doel is om better te presteren. Opleiden van spelers houdt in dat je spelers better maakt in alle aspecten van het voetbal die belangrijk zijn voor deze leeftijds groep C jun. De wedstrijd gebruiken we dan als een soort examen om te zien hoe ver we zijn in de ontwikkeling onder de moeilijkste omstandigheden en in de hoogste weerstand de wedstrijd. Ik maak een bewuste keuze om de spelers op te leiden dit gaat soms wel ten koste van de prestaties omdat de spelers moeten leren voetballen vanuit een spelmakende stratagie dit zorgt ervoor dat de spelers in zoveel mogelijk voetbal situaties komen waarin ze keuzes moeten maken. Ze moeten leren om het geleerde toe te passen. Omdat deze leeftijdsgroep echt de bassis nog moet leren spelen we niet met een wedstrijd tactiek. Toch gebeurdt hier in het midden oosten dat het opleiden ondergeschikt is aan het wedstrijd resultaat, dit komt ook door de verschillende omstandigheden. Leren betekent proberen, fouten maken en weer vebeteren dit risico willen somige coaches niet nemen. Het rendement zal meschien nu hoog zijn maar in een later stadium zullen de consuquenties veel hoger zijn omdat ze somige aspecten van het spel niet beheersen.

Ik zal een voorbeeld geven van het spelen op resultaat, de coach kan er voor kiezen om met een libero te spelen of een bepaalende speler uitschakelen d.m.v persoonlijke mandeking. De coach kan er ook voor kiezen om telkens de lange ball te spelen naar de snelle fysiek sterke spits. Ik denk daar anders over ze moeten leren om individueel sterker te worden in het verdedigen, opbouwen en aanvallen iedereen moet dus betrokken worden en dan krijg je juist situaties waar de spelers gaan leren wat ze moeten toepassen in de voetball situaties de leermomenten zijn veel groter.

Waarom schrijf ik dit nu? We voetballen echt goed en de ontwikkeling van het individu in het team is goed we hebben nu een brede bassis waar we mee kunnen werken. Van de week hebben we twee wedstrijden gespeeld en in alle twee wedstrijden spelen we tegen tegenstanders die echt op het resultaat spelen en geen risicos durven te nemen dus veel lange ballen spelen op de counter en met een libero velle meters achter de verdediging. Tijdens deze wedstrijden creeren we ontzettend veel kansen en zijn we echt dominat in het spel en dan toch krijg je twee keer een onterecht resultaat. De sport kan soms erg onrechtvaardig zijn. Het eerste waar de mensen en soms ook coaches naar kijken is zijn de cijfers op het score bord.......Terwijl de waarheid toch anders is. Toch is het een goede ervaring en in de toekomst zal het beloond worden.

Als je een keer verliest wordt er ook gelijk paniek gezaaid je moet van formatie veranderen of spelers van positie veranderen. Dit soort opmerkingen bewijst van een kliene kennis van zaken. Immers als je iets moet leren is standvastigheid erg belangrijk en het is een heel lang uitgebreid proces. Als coach moet je hier boven staan en doorgaan met je ideenen en jezelf blijven. Spelers blijven ondersteunen en hun er van bewust maken dat ze moeten blijven proberen dat dit toch erg belangrijk is voor hun ontwikkeling

Ik ben ook erg blij dat je dit als coach kan meemaken moeilijke periodes maakt je als mens en coach better en het belangrijkste van alles je blijft geloven in jezelf dat het elke keer goed komt want het bewijs wordt elke week op het veld getoond alleen de resultaten vallen nu eff tegen.

• 13 Oktober 2006 - 11:12

Johannes Offringa:

He Alex,

Leuke site heb je gemaakt! Erg leuk om jaar daar te zien tussen die, in lakens geklede mannen.
    Komen er nog meer foto's op?

Groet,
    Johannes

• 13 Oktober 2006 - 11:22

Pieter, Willy En Esm:

He Lex en Jenny

Leuk dat je nu ook zo doet op deze site,we zijn er allemaal vertrouwd mee geraakt door Bennie die we ook wekelijks een berichtje sturen.Leuke foto's nu snap ik wat meer in wat voor cultuur jullie leven Kunnen wij ons daar ook meer in verplaatsen!Pieter en jij spreken elkaar volgens mij ook gerelgeld via de msn maar dit is ook super.
    Tot je volgende verhaal en groetjes aan jenny

dikke tut fan us

• 13 Oktober 2006 - 11:26

Mem:

Ja alex,als ik dit zo lees blijkt maar weer hoeveel het voetbal voor je betekend en vooral om je kennis over te dragen naar de jeugd.Op de foto waar jullie kampioen werden zie je dat je inzet beloont werd met vooral een trotse trainer en jongens .

• 13 Oktober 2006 - 14:28

Rene:

Heej Lexie,

Leuke site man. Zou hou je ons een beetje op de hoogte.

Groeten Rene

• 13 Oktober 2006 - 15:04

Jan Tijsma:

leuke site alexander zo zien we wat je daar allemaal doet. in nov komen we kijken gr aan jenny afz ome jan

• 13 Oktober 2006 - 16:34

Tettje:

fijn dat je er zo van geniet van jouw werk als coach, jammer dat ik dit jaar niet mee kan je te bezoeken. Veel succes verder.

• 13 Oktober 2006 - 20:29

Wymer Bloemhof:

Hallo daar,ik ben het Wymer!
    Goed gedaan Zwiers! Zo krijgen we hier een duidelijk beeld van wat je daar allemaal doet.
    Goed verhaal, mooie foto's ga vooral zo door.
    Grote plus is dat hierdoor contact maken en houden vooral voor mij wat makkelijker wordt.
    Zit de laatste tijd ook vaker achter de computer door de studie. Door zo nu en dan even je site te bekijken tijdens het leren bouw ik mooi rust in tijdens arbeid.Ha ha!
    Succes, we wachten op meer.

Groet,

Wymer en Jelly.

• 14 Oktober 2006 - 07:15

Heit:

Alex dit is geweldig !!!
    Wat een leuke site.
    Hier gaan we veel plezier aan beleven.

• 14 Oktober 2006 - 08:02

Moeders:

Goede morgen Alex & Jenny
    Lekker geslapen ? Heeft de healbolt thee met honing z,n werk gedaan? Kop op joh over paar weken maken we er een leuke vakantie van . dikke tut gr aan je vrouwtje

• 15 Oktober 2006 - 16:57

Hoi Alex En Jenny:

Leuke foto,s : Jij tussen al die mannen in t wit. Wij samen op Bali in Jakarta en Qatar, t Was een geweldig vakantie. Hoe gaat met trainen? Nog steeds erg warm daar. Bijna de laatste wedstrijd zeker dan ff vakantie.t Is hier nu 10 gr wordt fris hier en bij jullie zal t nu ook wel aangenamer worden.
    Gr Mem
    gr aan Jenny en Bruno

• 15 Oktober 2006 - 17:01

Wopke En Trijnie:

he alex wat leuk zo n site, kunnen we ook eens zien hoe jij daar leeft en werkt. natuurlijk echt top man. zeg doe je de gr aan jenny en hopelijk tot een volgende keer

• 16 Oktober 2006 - 16:26

Hendrik Vd Veen:

he lex. mooi man dat je ook op waarbenje.nu zit.
    zet m op jonge.
    groeten hendrik

• 18 Oktober 2006 - 06:42

Miriam:

Hai Lex,
    Jij wordt ook al aardig handig met computers daar zie ik wel. Tijd over ofzo?? Maar echt cool zo'n site, nu hebben we een beetje het gevoel dat we bij je zijn...
    Ook leuk om te lezen dat voetbal overal hetzelfde is. Bij ons gaat het precies zo. Als je 1-0 achter staat, begint iedereen meteen te roepen vanaf de kant dat je moet wisselen, terwijl ik vindt dat je vertrouwen moet hebben in de opstelling die je vooraf hebt gemaakt. Anyway, spreek je snel weer. Doe Jenny en dat monster van je wat je een hond noemt de groeten van me.

Liefs Miriam